Wpis z mikrobloga

  • 3839
Oto czuwak aktywny. Czuwak wchodzi w skład systemów bezpieczeństwa w pociągach. Co 60 sekund maszynista musi nacisnąć przycisk czuwaka. Gdy tego nie zrobi, rozlega się sygnał alarmowy, a potem następuje awaryjnr zatrzymanie całego składu. System ma zapewnić bezpieczeństwo w ruchu kolejowym w wyniku utraty przytomności kierującego. Plusujcie czuwaka, bo mało kto wie o tym potrzebnym ziomeczku. A, no i fajnie się nazywa.
#ciekawostki #kolej #pkp
Krachu - Oto czuwak aktywny. Czuwak wchodzi w skład systemów bezpieczeństwa w pociąga...

źródło: comment_R8YNA6ADbQdPBShv1X608LD6o0U46YGi.jpg

Pobierz
  • 181
Z takich ciekawych systemów to jeszcze jest SIFA. Tam maszynista wciska przycisk (najczęściej nożny) i tylko co jakiś czas puszcza go na chwilę. Przy dłuższym puszczeniu, bądź jego braku nastąpi hamowanie pociągu.
Na papierze wygląda jak coś strasznego, ale jak się z tym trochę pojedzie to człowiek nawet nie zauważa tego tuptania... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@murgal obydwa to systemu bezpieczenstwa i efekt koncowy prowadzi do tego samego, lecz CA wyzwala sie automatycznie co okreslony czas przy jezdzie powyzej (10? km/h), natomiast shp jest umieszczany w okolicy semafora (inaczej na szlaku i w stacji) i przejechanie nad urzadzeniem powoduje wyzwolenie i daje pare sekund na reakcje. SHP i CA 'zbijamy' tym samym przyciskiem.
@Piwerolo: Wystarczy, że przekaźnik reaguje na zbocze narastające, albo opadające (to w zasadzie tutaj bez różnicy) i ciągłe wciśnięcie nie pozwoli spać spokojnie. W ten sam sposób można zabezpieczyć oświetlenie klatki, że zapałka wciśnięta w przełącznik nie zapewni światła. To jedna z podstawowych spraw przy nauce programowania sterowników i automatyki. Tutaj więcej: http://www.plcs.net.pl/index.php/programowanie-sterownikow-plc/kurs-programowania-sterownikow-plc/operacje-na-bitach-wykrywanie-zbocza.html
Zbocze jest oczywiście generowane tylko w momencie zejścia/rozejścia styków przycisku czuwaka.