Wpis z mikrobloga

EDUARD BOHLEN - WRAK W GŁĘBI LĄDU

Eduard Bohlen był niemieckim statkiem pasażersko-towarowym zwodowanym w styczniu 1891 roku w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu. Statek należał do armatora Woermann-Linie i był wykorzystywany do przewożenia różnych ładunków między portami w Afryce.

Jednostka miała 95 metrów długości i tonaż około 2272 GT. Na jej pokładzie znajdowało się miejsce dla 46 pasażerów i 30 członków załogi. Prędkość maksymalna wynosiła 10,5 węzła.

W toku eksploatacji Eduard Bohlen wykorzystywany był do wielu zadań, a przez pewien czas wykorzystywano go nawet jako statek niewolniczy.

5 września 1909 roku po wypłynięciu z Swakopmund w kierunku Table Bay, statek uderzył w gęstej mgle o brzeg niedaleko Conception Bay w dzisiejszej Namibii. Miejsce to nazywane jest Wybrzeżem Szkieletowym (inna nazwa to Wybrzeże Szkieletów), ponieważ panujące w tym rejonie warunki (silne prądy i liczne płycizny) doprowadzają do wielu katastrof.

Statek wpadł na jedną z takich płycizn i mimo prób wydostania się jednostka zakopała się w piasku. Cała załoga opuściła jednostkę i udała się do pobliskiej kopalni diamentów. Gdy w kolejnych dniach ponownie próbowano wydostać statek, okazało się, że silne prądy nagromadziły wokół kadłuba tyle piasku, że nie dało się go wydostać.

W kolejnych tygodniach wrak coraz bardziej przesuwał się w głąb lądu. Przez pewien czas wykorzystywano go nawet jako schronienie dla pracowników pobliskiej kopalni diamentów. Gdy kopalnię zamknięto, Eduard Bohlen powoli zaczął popadać w ruinę.

Obecnie wrak znajduje się 300 metrów w głębi lądu i jest całkowicie zniszczony. Pozostał jedynie szkielet kadłuba, w większości przykryty przez piasek. Pokazuje to jak bardzo zmieniło się wybrzeże Namibii przez ostatnie 100 lat.

Na zdjęciu:
Współczesny wygląd wraku statku Eduard Bohlen oraz statek w roku 1906 (lewy górny róg)

#wmrokuhistorii #swiat #historia #afryka #podroze #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #statki #ciekawostkihistoryczne #wraki #niemcy
w-mroku-historii - EDUARD BOHLEN - WRAK W GŁĘBI LĄDU

Eduard Bohlen był niemieckim ...

źródło: comment_V1tqMoi5kxcRbA8fkkIA32ZhPhMhAMqZ.jpg

Pobierz
  • 12
Najwyraźniej przyczyną tego że statek jest coraz głębiej na lądzie jest podnoszenie się poziomu oceanów na skutek Globalnego Ociplenia.
@ultra:

Najwyraźniej przyczyną tego że statek jest coraz głębiej na lądzie jest podnoszenie się poziomu oceanów na skutek Globalnego Ociplenia.


Nie, przyczyną tego są prędzej silne wiatry od lądu i istnienie silnego prądu morskiego nanoszącego materiał. Coś jak na Półwyspie Helskim, który powstał dopiero w XVII w.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mierzeja_Helska

Takie procesy miejscami potrafią być bardzo szybkie i skutecznie"przykrywać" wzrost poziomu morza.
@cumulus:
Z tego co wiem to ten wzrost poziomu oceanów nie spełnia oczekiwań badaczy ociplenia i doprowadza ich do frustracji.
Najpewniej ten statek nie poprawia nastrojów.