Aktywne Wpisy
mam_spanko +163
Ludzie nie mają żadnej empatii, nie mają żadnej wyobraźni, nie potrafią się wczuć w przeciętną ukraińską rodzinę i to jaki dramat przeżywa.
Nie potrafią sobie wyobrazić jak my byśmy się zachowali jakby nas napadli, jak zachowałby się nasz rząd.
Otóż wszyscy uciekali by tak samo jak Ukraińcy, tylko że do Niemiec, a Duda, zresztą słusznie, wszędzie gdzie się da wołałby o pomoc
Założę się że bylibyśmy jeszcze bardziej roszczeniowi
Fani dzikiego trenera,
Nie potrafią sobie wyobrazić jak my byśmy się zachowali jakby nas napadli, jak zachowałby się nasz rząd.
Otóż wszyscy uciekali by tak samo jak Ukraińcy, tylko że do Niemiec, a Duda, zresztą słusznie, wszędzie gdzie się da wołałby o pomoc
Założę się że bylibyśmy jeszcze bardziej roszczeniowi
Fani dzikiego trenera,
Maurelius +122
Nasza rządząca #koalicjadeweloperska tak mnie #!$%@?ła tą propozycją BK0%, że dopóki się z tego nie wycofają, to w każdych wyborach będę głosował na jedyne ugrupowanie jebiące takie patologiczne programy, czyli #lewica, co jest osobistym dramatem dla mnie, bo jestem mężczyzną, a będę głosował na najbardziej antymęską partię w sejmie XD ale trudno, #!$%@? lobby deweloperskiego jest dla mnie w tej chwili najważniejszym postulatem i obywatelskim obowiązkiem
#nieruchomosci #gospodarka
#nieruchomosci #gospodarka
To rozwiązanie stosowane przez większość zespołów #f1 i #motogp (w zasadzie chyba przez wszystkie poza jednym) Jako
pierwsze, stalowe sprężyny śrubowe wyeliminowało Renault w silniku Formuły 1 w 1982. 20 lat później do MotoGP sprężyny pneumatyczne wprowadziła Aprilia.
Działanie jest banalnie proste: zamiast stalowej sprężyny cofającej zawór mamy gaz pod ciśnieniem, który jest ściskany
podczas otwierania zaworu przez krzywkę walka rozrządu. Widoczna na rysunku stalowa sprężynka ma tylko utrzymać zawór
w pozycji zamkniętej, gdy nie ma gazu pod ciśnieniem.
Po co?
Odpowiedź nasuwa się sama: przy bardzo wysokich obrotach trudno zabudować sprężyny śrubowe mogące sprostać
działającym na nie siłom. Ale to tylko połowa historii.
Ważna jest też mniejsza masa poruszającego się gazu. Jeśli spojrzymy [na wzór na częstotliwość drgań swobodnych]
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Drgania_swobodne) to zobaczymy, że masa jest w
mianowniku. Zwiększając masę (w przypadku sprężyn śrubowych za ruchomą można uznać połowę masy sprężyny),
obniżamy tę częstotliwość. Jeśli podczas pracy silnika zbliżymy się do tej częstotliwości, ryzykujemy wystąpienie rezonansu i i w końcu odrywanie się szklanki zaworu od krzywki. Początek tego zjawiska widać na tym filmie. Nie bez powodu na filmie widoczne są też dwie różne sprężyny na jednym zaworze - nie tylko pozwalają uzyskać wyższą siłę, ale też mają rożne częstotliwości drgań własnych.
Ciekawą właściwością sprężyn pneumatycznych jest nieliniowa charakterystyka. Obrazowy przykład: ci, którzy badali sprężanie silnika spalinowego, mogli być zaskoczeni tym, że ciśnienie nie jest równe stopniowi sprężania. Np. przy stopniu sprężanie 10, zmierzone ciśnienie wynosi 15 albo 16 barów. Czyli wzrost ciśnienia jest większy niż spadek objętości komory. Podstawa teoretyczna - rzeczywisty wzrost jest mniejszy, niż wyliczony z wzorów, że względu na nieszczelności i wymianę ciepła.
Pozostaje temat jednego producenta, który nie ma zamiaru stosować sprężyn pneumatycznych. Ale to innym razem.
Więcej do poczytania:
1. http://scarbsf1.com/valves.html
2. http://paologozzi.gazzetta.it/en/2015/01/24/english-a-look-at-the-aprilia-rs-gps-pneumatic-valve-system/?refresh_ce-cp
3. https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=24821 (OBRAZKI!)
4. http://www.formula1-dictionary.net/pneumatic_valve_actuation.html
5. http://rogercortesi.com/ideas/public/gasspring.html
#motonotki #motocykle
W tekście jest błąd, w F1 takie sprężyny pneumatyczne dopiero w 1986 https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_EF-Type_engine#%22Type-B%22_early_1986
A co z desmo?
@wojtoon: