Wpis z mikrobloga

Pneumatyczne sprężyny zaworowe

To rozwiązanie stosowane przez większość zespołów #f1 i #motogp (w zasadzie chyba przez wszystkie poza jednym) Jako
pierwsze, stalowe sprężyny śrubowe wyeliminowało Renault w silniku Formuły 1 w 1982. 20 lat później do MotoGP sprężyny pneumatyczne wprowadziła Aprilia.

Działanie jest banalnie proste: zamiast stalowej sprężyny cofającej zawór mamy gaz pod ciśnieniem, który jest ściskany
podczas otwierania zaworu przez krzywkę walka rozrządu. Widoczna na rysunku stalowa sprężynka ma tylko utrzymać zawór
w pozycji zamkniętej, gdy nie ma gazu pod ciśnieniem.

Po co?
Odpowiedź nasuwa się sama: przy bardzo wysokich obrotach trudno zabudować sprężyny śrubowe mogące sprostać
działającym na nie siłom. Ale to tylko połowa historii.
Ważna jest też mniejsza masa poruszającego się gazu. Jeśli spojrzymy [na wzór na częstotliwość drgań swobodnych]
(https://pl.wikipedia.org/wiki/Drgania_swobodne) to zobaczymy, że masa jest w
mianowniku. Zwiększając masę (w przypadku sprężyn śrubowych za ruchomą można uznać połowę masy sprężyny),
obniżamy tę częstotliwość. Jeśli podczas pracy silnika zbliżymy się do tej częstotliwości, ryzykujemy wystąpienie rezonansu i i w końcu odrywanie się szklanki zaworu od krzywki. Początek tego zjawiska widać na tym filmie. Nie bez powodu na filmie widoczne są też dwie różne sprężyny na jednym zaworze - nie tylko pozwalają uzyskać wyższą siłę, ale też mają rożne częstotliwości drgań własnych.

Ciekawą właściwością sprężyn pneumatycznych jest nieliniowa charakterystyka. Obrazowy przykład: ci, którzy badali sprężanie silnika spalinowego, mogli być zaskoczeni tym, że ciśnienie nie jest równe stopniowi sprężania. Np. przy stopniu sprężanie 10, zmierzone ciśnienie wynosi 15 albo 16 barów. Czyli wzrost ciśnienia jest większy niż spadek objętości komory. Podstawa teoretyczna - rzeczywisty wzrost jest mniejszy, niż wyliczony z wzorów, że względu na nieszczelności i wymianę ciepła.

Pozostaje temat jednego producenta, który nie ma zamiaru stosować sprężyn pneumatycznych. Ale to innym razem.

Więcej do poczytania:
1. http://scarbsf1.com/valves.html
2. http://paologozzi.gazzetta.it/en/2015/01/24/english-a-look-at-the-aprilia-rs-gps-pneumatic-valve-system/?refresh_ce-cp
3. https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=24821 (OBRAZKI!)
4. http://www.formula1-dictionary.net/pneumatic_valve_actuation.html
5. http://rogercortesi.com/ideas/public/gasspring.html

#motonotki #motocykle
k.....2 - Pneumatyczne sprężyny zaworowe

To rozwiązanie stosowane przez większość ...

źródło: comment_al0et3JGp0wp1Ube54UVdhaSdDjwLs9F.jpg

Pobierz
  • 10
@kwahoo2: Rejestruj się na paciak.pl - wykopowe motomirko, które miało dość wypokowej patologii, tam wrzucaj takie tematy, szkoda, żeby taki content przepadł w czeluściach :)
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@kwahoo2: masa gazu to pomijalna sprawa. Zerknij na rysunki, nie ma praktycznie ani słowo o najważniejszym - szczelności układu. To jest haczyk.
@kwahoo2: Rewelacja z tymi wpisami, które kleisz w temacie motorsportu. :) O sprężynach pneumatycznych wiedziałem, że istnieją, ale jakoś nigdy nie wchodziłem w temat, a tu podane jak na tacy; krótko i zwięźle. Dzięki!