Wpis z mikrobloga

#ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstwo #gruparatowaniapoziomu
OK to dziś jeszcze jedna ciekawostka.
Draft scale, czyli nic innego jak skala zanurzenia statku.

Cyframi rzymskimi oznaczano zanurzenie w stopach, a arabskimi w decymetrach. We wcześniejszych latach zdarzało się, że na jednej burcie umieszczano skalę w stopach, na drugiej w decymetrach. Teraz zwykle wykonuje się decymetrową na obu burtach.

*wikipedia
Zanurzenie – na statku wodnym jest to odległość pionowa mierzona na owrężu pomiędzy letnią wodnicą ładunkową, a górną powierzchnią stępki płaskiej lub punktem zetknięcia się wewnętrznej powierzchni poszycia poszycia ze stępką belkową.
Zanurzenie jednostek pływających z wyznaczoną drzewną wolną burtą mierzy się na burcie do letniej drzewnej linii ładunkowej.

Zanurzenie oznacza się literą T.

Oczywiście na podstawie tej skali oblicza się również ilość ładunku, również np po wejściu na mieliznę, obliczyć można siłę nacisku kadłuba na dno.

Skala najczęściej jest najpierw naspawana a następnie malowana.

PMV_Norway - #ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstw...

źródło: comment_UrX6kVsoVF4CUR7WjITNjXrpRG3c7nic.jpg

Pobierz
  • 38
@PMV_Norway: zanurzenie mierzy się na dziobie, owrężu i rufie i z tego uśrednia zanurzenie do obliczeń stateczności, dla VTSów podajesz zanurzenie max i najczęściej to będzie zanurzenie z rufy. Przy długim statku zanurzenie na owrężu może być kilkanaście cm większe/mniejsze nawet gdy te na dziobie i rufie są takie same
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@dobrzecisiewydaje: Gruszka dziobowa - przednia część kadłuba niektórych statków. Występuje w kształcie walcowatego zgrubienia w dolnej części dziobu opływowo łączącego się z kadłubem. Jej zadaniem jest zmniejszenie oporu falowego poprzez zmianę rozkładu ciśnienia wody wzdłuż kadłuba i neutralizacja wpływu fali dziobowej ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Czyli bulba :3
na owrężu pomiędzy letnią wodnicą ładunkową, a górną powierzchnią stępki płaskiej lub punktem zetknięcia się wewnętrznej powierzchni poszycia poszycia ze stępką belkową


@PMV_Norway: I wszystko jasne, dzięki! ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
PS - ja nawet nie wiem czy "poszycia poszycia" to pomyłka, czy tez faktycznie chodzi o jakieś poszycie poszycia...
@FreeRiderr: odległość od "dołu statku" do linii wody w danym stanie załadowania.
Ciekawostka - miejsce naspawania znacznikow zanurzenia nie jest przypadkowe. Jest scisle okreslone (wg długości statku). Ich odległośc od "pionu dziobowego" i "pionu rufowego" tez jest okreslona i bierze się to pod uwagę w programach ładunkowhch statku. (Piony to takie linie teoretyczne w projekcie statku)
Sprawdza się zanurzenie na dziobie, rufie i śródokręciu (po prawej i lewej). Pozwala to obliczyc
@Dominik89: czy da radę plus/minus obliczyć ugięcia statku bez programu obliczeniowego? Bo taki statek to nie jest belka swobodnie podparta, tylko to sobie pływa w wodzie. Chodzi mi tutaj o model analityczny, bo podłoże Winklera ma sztywność i daje reakcję, a woda nie ma sztywności tylko daje reakcję w postaci ciśnienia.