Aktywne Wpisy
Ranger +1236
No i w cholerę, zachód słońca o 16:30, zajebista zmiana! Piwniczaki świętują, bo można pospać dłużej i mieć większą depresję xD
TenXen47 +661
Oto zdjęcie Bytomia z 2023 roku. Które równie dobrze mogłoby być z 2003. A gdyby nie auta i satelity to 1963.
#polska #bytom #slask #zalesie #fotografia
#polska #bytom #slask #zalesie #fotografia
- Tesla launches $2,000 ‘Acceleration Boost’ for 3.9s 0-60 mph in Model 3 Dual Motor
Tesli nadal nie mam (w końcu #zbieramnatesle), ale takie newsy przyjmuję z radością, bo powinny one świetnie przekładać się na zyski firmy, a to na cene akcji, a to potencjalnie może mi pomóc kupić moją własną Tesle.
Dlaczego ten news tak mi się podoba? Bo świetnie pokazuje przewagę konkurencyjną Tesli nad innymi firmami. Nagle Tesla zrobiła czary marry... i do jej ksiąg rachunkowych może wpaść kilkadziesiąt milionów dollarów. Nie znalazłem dokładnie danych, ile jest Modeli 3 AWD, które mogą dostać taki upgrade, ciężko też stwierdzić ile % właścicieli tych pojazdów zdecyduje się na taki krok.
Staram się śledzić konkurencje Tesli i osobiście ucieszył mnie fakt, że ford także będzie miał możliwość Over the Air Updates. Jednak z tego co słyszałem... podobno Ford będzie mógł aktualizować w ten sposób tylko "infotainment systems".
https://www.cnet.com/roadshow/news/fords-mustang-mach-e-begins-new-era-of-software-updates/
I to pokazuje, jak ciężko innym producentom aut będzie zrobić coś podobnego. Tesla robi wszystko in-house więc zarządzanie czymś takim jest dużo łatwiejsze. Tymczasem firmy takie jak Ford korzystają z firm na kontraktach... które robią dany podzespół według specyfikacji. Owszem.... ford w specyfikacji może określić, że system musi mieć możliwość OTA....
ale że coś będzie miało możliwość aktualizacji OTA, to nie znaczy, że będzie cokolwiek do poprawki w danym module, co będzie można zrobić w ten sposób. Firmy na kontraktach chcą mieć wszystko dokładnie wyspecifikowane... co muszą zrobić i z ich perspektywy nie ma sensu robić czegoś "bo może się to przyda kiedyś w przyszłości".. bo to po prostu kosztuje więcej.... a firma i tak więcej za to nie dostanie.
By firma taka jak Ford mieć upgrade'owalny pojazd musiałaby:
- albo z góry przewidzieć co będą chcieli w przyszłości i od razu powinni wpisać to do specyfikacji komponentu
- albo zaakceptować rozliczanie w stylu "pay as you go" zamiast "fixed price".
#tesla #ford #samochody #nowetechnologie #programowanie
Nie wiem z czego się cieszyć, to tak, jakbym napisał program który co sekundę przez
@tell_me_more: dopracowanie wielu rzeczy wymaga czasu. Zapytaj innych producentów, czy od razu mieli super wyniki przyśpieszenia ich elektryków (oj... czekaj :P), czy takie rzeczy są często możliwe po bardzo intensywnej optymalizacji oprogramowania, które jest kosztowne i zajmuje dużo czasu.
Tesla po prostu stosuje
//maxAcceleration = 100;
maxAcceleration = 123;
Cały myk w tym, że to było sztucznie ograniczane żeby ludzie kupowali droższy model :)
max_acceleration_60mph=4.4
if upgrades.acceleration_boost:
max_acceleration_60mph=3.9
pewnie myślisz, że wystarczyło napisać tylko coś takiego w kodzie? :)
A w następnym DLC do Tesli za $10,000 będzie opcja autonomicznej naprawy przez wpisanie
hesoyam
na ekranie w środku.- auto wytrzymało dłużej.
- byś się nie zabił, przez co :
- firma nie musiała ci płacić odszkodowania, gdy auto szybciej się zuzyje i spowoduje twój wypadek
Popularny "chip tuning" to dokładnie to samo co tesla robi w formie aktualizacji softu. Z tym wyjątkiem, że
- aktualizacja jest łatwiejsza
Smieszy mnie tez laickie podejście do branży automotive, re
//maxAcceleration = 100;
maxAcceleration = 123;
XDDD
A jeśli myślisz, że nie wiem o czym mówię, to polecam ten wątek :) https://www.wykop.pl/wpis/44775559/robie-sobie-do-auta-taki-komputer-pokladowy-projek/
@TymRazemNieBedeBordo: ja mam
@tell_me_more: imho nie do końca trafna analogia. To bardziej tak jakbyś miał timeout w kodzie ustawiony na 10 sekund bo wiesz że zazwyczaj coś tam się kończy w 3 sekundy ale w sumie
A kto robi coś zawodowo wie że prawdziwa filozofia polega na zdefiniowaniu "poprawnie" :)
Ark Invest ma price target na Tesle na 5 lat na 6000 USD, jeżeli im się uda zrobić autonomię. to by dało mniej więcej 15x w stosunku do obecnych cen akcji.
Osobiście wierze, że jeżeli opanowaliby autonomiczne auta, to ta wycena jest realna. To czy to się faktycznie może stać w przeciągu najbliższych lat, to już inna kwestia.
Więc gdyby spełnił się
@anonimowy_programista: zdajesz sobie sprawę z tego, jak wielkie potencjalne zagrożenie taka możliwość tworzy?
w sofcie firmy która się zna na sofcie powinno być OK - Android, iPhone, każdy MacBook a i chyba każdy PC z Windowsem 10 też ma zdolność aktualizacji softu OTA ale właściciele tych platform najwyraźniej zarządzają ryzykiem dość nieźle bo nie przypominam sobie w ciągu ostatniej dekady jakiejś spektakularnej wtopy.
Jeżeli ktoś opracuje hack na Teslę gdzie wektorem będzie np. wadliwy stack bluetooth to będzie wtopa ale za ~30 dni bug zostanie załatany we wszystkich autach.
Jeżeli ktoś opracuje hack na Forda i uda im się zrootować zdalnie (np. bluetooth) ich system infotainment i wyjść do systemu który nie ma zdolności aktualizacji OTA to Ford będzie w totalnie czarnej dupie,
@vasco_da_gama: Chyba jednak musisz sie nad tym zastanowic.
Jaki jest glowny powod dlaczego musimy bac sie ataku na system i latac wszystkie potencjalne dzury?
- W praktyce wszystkie nowe samochody mają systemy infotainment z bluetooth od jakichś 10 lat. Jest radio i modem to jest i wektor zdalnego ataku.
- Masa aut ma Wi-Fi i łączność 3G.
- Dodajmy do tego Android Auto i Apple CarPlay - kolejny wektor gdzie użytkownik wpina programowalne