Wpis z mikrobloga

Ten news to mi zrobił dzień :D

- Tesla launches $2,000 ‘Acceleration Boost’ for 3.9s 0-60 mph in Model 3 Dual Motor

Tesli nadal nie mam (w końcu #zbieramnatesle), ale takie newsy przyjmuję z radością, bo powinny one świetnie przekładać się na zyski firmy, a to na cene akcji, a to potencjalnie może mi pomóc kupić moją własną Tesle.

Dlaczego ten news tak mi się podoba? Bo świetnie pokazuje przewagę konkurencyjną Tesli nad innymi firmami. Nagle Tesla zrobiła czary marry... i do jej ksiąg rachunkowych może wpaść kilkadziesiąt milionów dollarów. Nie znalazłem dokładnie danych, ile jest Modeli 3 AWD, które mogą dostać taki upgrade, ciężko też stwierdzić ile % właścicieli tych pojazdów zdecyduje się na taki krok.

Staram się śledzić konkurencje Tesli i osobiście ucieszył mnie fakt, że ford także będzie miał możliwość Over the Air Updates. Jednak z tego co słyszałem... podobno Ford będzie mógł aktualizować w ten sposób tylko "infotainment systems".

Ford's OTA updates in the 2021 Mustang Mach-E begins with infotainment systems, Washington said. It doesn't reach into the systems controlling how the Mustang Mach-E starts, stops or steers.

https://www.cnet.com/roadshow/news/fords-mustang-mach-e-begins-new-era-of-software-updates/

I to pokazuje, jak ciężko innym producentom aut będzie zrobić coś podobnego. Tesla robi wszystko in-house więc zarządzanie czymś takim jest dużo łatwiejsze. Tymczasem firmy takie jak Ford korzystają z firm na kontraktach... które robią dany podzespół według specyfikacji. Owszem.... ford w specyfikacji może określić, że system musi mieć możliwość OTA....

ale że coś będzie miało możliwość aktualizacji OTA, to nie znaczy, że będzie cokolwiek do poprawki w danym module, co będzie można zrobić w ten sposób. Firmy na kontraktach chcą mieć wszystko dokładnie wyspecifikowane... co muszą zrobić i z ich perspektywy nie ma sensu robić czegoś "bo może się to przyda kiedyś w przyszłości".. bo to po prostu kosztuje więcej.... a firma i tak więcej za to nie dostanie.

By firma taka jak Ford mieć upgrade'owalny pojazd musiałaby:
- albo z góry przewidzieć co będą chcieli w przyszłości i od razu powinni wpisać to do specyfikacji komponentu
- albo zaakceptować rozliczanie w stylu "pay as you go" zamiast "fixed price".

#tesla #ford #samochody #nowetechnologie #programowanie
Pobierz anonimowy_programista - Ten news to mi zrobił dzień :D

- Tesla launches $2,000 ‘Ac...
źródło: comment_uLyQ9FvJ6XV1SD3l3SkMDRzVpLhdsVYR.jpg
  • 24
Therefore, Tesla was likely pulling back the acceleration of the dual-motor in the less expensive version of the car in order to make the performance version look better.

Now at the end of the quarter, they decided that it’s more valuable to them to try to get $2,000 more out of some Model 3 Dual Motor owners.


Nie wiem z czego się cieszyć, to tak, jakbym napisał program który co sekundę przez
Therefore, Tesla was likely pulling back the acceleration of the dual-motor in the less expensive version of the car in order to make the performance version look better.


@tell_me_more: dopracowanie wielu rzeczy wymaga czasu. Zapytaj innych producentów, czy od razu mieli super wyniki przyśpieszenia ich elektryków (oj... czekaj :P), czy takie rzeczy są często możliwe po bardzo intensywnej optymalizacji oprogramowania, które jest kosztowne i zajmuje dużo czasu.

Tesla po prostu stosuje
via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
@tell_me_more: nawet jeśli, to ta zmiana miała sens. W normalnym aucie masz wszystko skręcone - obroty, bhp, przełożenie, tak by :
- auto wytrzymało dłużej.
- byś się nie zabił, przez co :
- firma nie musiała ci płacić odszkodowania, gdy auto szybciej się zuzyje i spowoduje twój wypadek

Popularny "chip tuning" to dokładnie to samo co tesla robi w formie aktualizacji softu. Z tym wyjątkiem, że
- aktualizacja jest łatwiejsza
@anonimowy_programista: robisz sobie heheszki, a tak to prawdopodobnie wyglądało. Ten kod jest używany w wielu modelach z różnymi silnikami, bateriami i kontrolerami, więc musi być napisany porządnie, więc ma takie rzeczy ładnie wydzielone. Może nie w jednostkach SI tylko przemnożonych przez jakąś stałą ale efekt ten sam - zmieniasz w jednym miejscu.

A jeśli myślisz, że nie wiem o czym mówię, to polecam ten wątek :) https://www.wykop.pl/wpis/44775559/robie-sobie-do-auta-taki-komputer-pokladowy-projek/

@TymRazemNieBedeBordo: ja mam
W robocie sobie czasem żartujemy, żeby na początku projektu dodać w głównej pętli sleep(100 ms) a po wypuszczeniu produktu jak klient będzie narzekał zaoferować "optymalizację" wywalającą ten kod. To w praktyce zrobiła Tesla i jeszcze ją chwalą :)


@tell_me_more: imho nie do końca trafna analogia. To bardziej tak jakbyś miał timeout w kodzie ustawiony na 10 sekund bo wiesz że zazwyczaj coś tam się kończy w 3 sekundy ale w sumie
@tell_me_more: o, porównałbym takie tuningowanie silnika z overclockingiem procesora. Niby zmieniasz 2 parametry ale jednak każdy kto się kiedyś bawił w OC wie że roboty jest trochę więcej a filozofia polega nie na zmianie parametrów tylko znalezienie tych przy których CPU działa szybciej ale nadal poprawnie.

A kto robi coś zawodowo wie że prawdziwa filozofia polega na zdefiniowaniu "poprawnie" :)
@tomszczyk: mam 16 akcji, co obecnie daje ~24K PLN.

Ark Invest ma price target na Tesle na 5 lat na 6000 USD, jeżeli im się uda zrobić autonomię. to by dało mniej więcej 15x w stosunku do obecnych cen akcji.

Osobiście wierze, że jeżeli opanowaliby autonomiczne auta, to ta wycena jest realna. To czy to się faktycznie może stać w przeciągu najbliższych lat, to już inna kwestia.

Więc gdyby spełnił się
@TatoAktywny: w sofcie tradycyjnych producentów aut to faktycznie bym się martwił

w sofcie firmy która się zna na sofcie powinno być OK - Android, iPhone, każdy MacBook a i chyba każdy PC z Windowsem 10 też ma zdolność aktualizacji softu OTA ale właściciele tych platform najwyraźniej zarządzają ryzykiem dość nieźle bo nie przypominam sobie w ciągu ostatniej dekady jakiejś spektakularnej wtopy.
@TatoAktywny: nawiasem mówiąc - to właśnie nie aktualizowanie softu jest niebezpieczne

Jeżeli ktoś opracuje hack na Teslę gdzie wektorem będzie np. wadliwy stack bluetooth to będzie wtopa ale za ~30 dni bug zostanie załatany we wszystkich autach.

Jeżeli ktoś opracuje hack na Forda i uda im się zrootować zdalnie (np. bluetooth) ich system infotainment i wyjść do systemu który nie ma zdolności aktualizacji OTA to Ford będzie w totalnie czarnej dupie,
Nie muszę też chyba dodawać że prawdopodobieństwo znalezienia buga w systemie który został napisany 5-10 lat temu i nigdy od tego czasu nie aktualizowany jest znacznie większe niż hack na system


@vasco_da_gama: Chyba jednak musisz sie nad tym zastanowic.
Jaki jest glowny powod dlaczego musimy bac sie ataku na system i latac wszystkie potencjalne dzury?
Dopuki (sic) hipotetyczny system nie jest podłączony to owszem. Ale wracając z hipotetycznym przykładem na ziemię i temat o którym rozmawiamy czyli samochód:

- W praktyce wszystkie nowe samochody mają systemy infotainment z bluetooth od jakichś 10 lat. Jest radio i modem to jest i wektor zdalnego ataku.
- Masa aut ma Wi-Fi i łączność 3G.
- Dodajmy do tego Android Auto i Apple CarPlay - kolejny wektor gdzie użytkownik wpina programowalne