Wpis z mikrobloga

Zastanawia mnie ciekawe zjawisko gdy stanowisko nauki nie pasuje do naszych poglądów.co dla wielu osób oznacza, że tym gorzej dla nauki. Poniższe wyjaśnienie tego zadania jest przygotowane przez doktora matematyki.Tak właśnie takie rozwiązanie definiuje nauka. Tak podeszła do tego nauczycielka ze znaleziska. A jednak ludzie z niejasnym dla mnie uporem brną w błąd bo nie zgadza się z ich opinią. Ale nie o samo zadanie mi tu chodzi...

Podkreślam, że nie chodzi mi tu o to czy uważacie które podejście jest słuszne, bo z naukowego punktu widzenia jest ono jednoznaczne. Ciekawi mnie jak przekonać kogoś (w tym wypadku większość wykopków) kiedy ich chłopski rozum i wiara nie zgadzają się z nauką. Jakieś pomysły?

Ten temat wraca co rok - może mógłby być inspiracją do jakiegoś materiału np. dla @dkm17?

#nauka #psychologia #gruparatowaniapoziomu #matematyka
Pobierz
źródło: comment_1592581096yQsRvrRAr9J1plN5kVCSJY.jpg
  • 51
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Spring_is_coming: wiesz jaki problem jest z tamtym sławnym zadaniem? Że jak wyszukasz w Google "mnożenie" to pierwszym wynikiem jest strona na Wikipedii, w której nie ma tego wzoru z definicją mnożenia
Podkreślam, że nie chodzi mi tu o to czy uważacie które podejście jest słuszne, bo z naukowego punktu widzenia jest ono jednoznaczne.


@Spring_is_coming: Mnie trochę dziwi, że uznałeś, że akurat tutaj odpowiedź jest 100% jednoznaczna i niepodważalna, gdy w całej sprawie nie chodzi tylko o czyste działania na liczbach, ale też o to jak interpretować zadanie tekstowe i w jaki sposób prawidłowo uczyć dzieci. To, ze doktor coś napisał i uzasadnił
@Jan_K: Dobrze, czy przeczytaleś uzasadnienie ze zdjęcia? Czemu jesli pozwolimy pisac 9*4 na 4*9 nie mozemy pozwolic pisac 1*36 czy tam 36*1?

To mnie ciekawi. Gdzie widzicie granicę między tym co można pisać a tym czego nie można pisac?
@MostlyRenegade: Jesli chcesz posluchac powaznie to proszę:

Czy wyrazzenie 4+4 jest tym samym wyrażeniem co 2+2+2+2 ? Reprezentują oba wyrażenia tę samą wartość. Tak. Ale czy to są TE same wyrazenia? Czy obliczenie sugeruje tę samą historię? Takie samo zadanie stoi za obydwoma obliczeniami? Nie. Jedno mowi o dwoch rzeczach po 4, a dugie o 4 rzeczach po 2.

Co ciekawe co byloby gdyby uczen napisal 4+4+4+4+4+4+4+4+4 w odpowiedzi? Czy tez
Czemu jesli pozwolimy pisac 94 na 49 nie mozemy pozwolic pisac 136 czy tam 361?

@iwashis: Chociażby dlatego, że w zadaniu występują liczby 4 i 9, ale nie występuje 36. Dlatego, że gdybyśmy to rozpisali "tak jak trzeba" (pisząc z perspektywy inżynierskiej) to 4 koszyki * 9 złotych/koszyk to jest to samo co 9 złotych za koszyk * 4 koszyki, ale już do 1 * 36 nie możemy wstawić sensownych jednostek.