Wpis z mikrobloga

W związku z nadchodzącymi świętami chciałbym życzyć wszystkim spokojnego wypoczynku w rodzinnym gronie oraz udanego rozpoczęcia nadchodzącego roku. Jest to ostatni wpis z tej serii w 2022r., także zapraszam na kilka zdań o maszynie, która być może wprowadzi pewien powiew świeżości w świat aeronautyki.

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 44/???

Lockheed Martin X-59 QueSST

W lutym 2016 roku Lockheed Martin otrzymało wstępny kontrakt na wykonanie projektu ponaddźwiękowego samolotu odrzutowego, który miałby zostać oblatany do roku 2020. Zbudowano model odpowiadający 9% rzeczywistej wielkości do wykonania testów w tunelu aerodynamicznym w zakresie prędkości Mach 0.3 – 1.6. Po zakończeniu testów, 2 kwietnia 2018r. NASA przyznało dla Lockheed Martin 247.5mln USD na budowę i dostarczenie samolotu eksperymentalnego o niskiej charakterystyce gromu dźwiękowego (efekt akustyczny, który towarzyszy rochodzeniu się fali uderzeniowej wytwarzanej przez obiekt poruszający się szybciej od dźwięku). W czerwcu 2018r. USAF poinformowało NASA o nadaniu projektowi oznaczenia X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology / cicha technologia ponaddźwiękowa). W październiku 2021r. zakończono montaż płatowca i następnie do kwietnia 2022r. przeprowadzono testy obciążeniowe i kalibracje układów paliwowych. Zakładany jest maksymalny poziom 75dB hałasu słyszalny na ziemi. Ze względu na swoją konstrukcję która ma redukować hałas fali uderzeniowej, X-59 wyposażony jest w systemy multispektralnych sensorów ułatwiających lądowanie. Zwraca na siebie uwagę również trójkołowe podwozie zaadaptowane z modelu F-16. Głównym zadaniem całego projektu jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego wykonywanie lotów ponaddźwiękowych nad terenami zamieszkanymi. Dla porównania, hałas generowany przez Concorde’a oscylował w okolicach 105-110dB. Pierwsze loty do oceny i konsultacji społecznych planowane są pomiędzy 2023 a 2025 rokiem co ma pozwolić na zrewidowanie zasad wydawania pozwoleń dla lotów ponaddźwiękowych nad lądem od 2028r.

Załoga: 1
Długość: 30.4m
Rozpiętość skrzydeł: 9.1m
Wysokość: 4.27m
Masa własna (pusty): 6799kg
MDGW: 11340kg
Napęd: 1x General Electric F414-GE-100 98kN (9993kg) ciągu – silnik turbowentylatorowy z dopalaczem
Vmax: 1715km/h (Mach 1.4)
Pułap: 16764m (55000ft)

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - W związku z nadchodzącymi świętami chciałbym życzyć wszystkim spok...

źródło: comment_1671858729ej04Lo7iL6eWdhSI9dpsCg.jpg

Pobierz
  • 40
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni Ciesze się że jest ostatnio powrót do myśli ponaddzwiekowcow o zastosowaniu komercyjnym. Może pora zakończyć żałobę po Concordzie. Z podobnych projektow bardzo ciekawie zapowiada się Boomsupersonic Overture, pasażerski następca Concorda na ktorego już są zamówienia od japońskich lini lotniczych i od United (o ile nie pomyliłem lini)
Jak zawsze ciekawy wpis -najlepszego!
  • Odpowiedz