W związku z nadchodzącymi świętami chciałbym życzyć wszystkim spokojnego wypoczynku w rodzinnym gronie oraz udanego rozpoczęcia nadchodzącego roku. Jest to ostatni wpis z tej serii w 2022r., także zapraszam na kilka zdań o maszynie, która być może wprowadzi pewien powiew świeżości w świat aeronautyki.
Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 44/???
Lockheed Martin X-59 QueSST
W lutym 2016 roku Lockheed Martin otrzymało wstępny kontrakt na wykonanie projektu ponaddźwiękowego samolotu odrzutowego, który miałby zostać oblatany do roku 2020. Zbudowano model odpowiadający 9% rzeczywistej wielkości do wykonania testów w tunelu aerodynamicznym w zakresie prędkości Mach 0.3 – 1.6. Po zakończeniu testów, 2 kwietnia 2018r. NASA przyznało dla Lockheed Martin 247.5mln USD na budowę i dostarczenie samolotu eksperymentalnego o niskiej charakterystyce gromu dźwiękowego (efekt akustyczny, który towarzyszy rochodzeniu się fali uderzeniowej wytwarzanej przez obiekt poruszający się szybciej od dźwięku). W czerwcu 2018r. USAF poinformowało NASA o nadaniu projektowi oznaczenia X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology / cicha technologia ponaddźwiękowa). W październiku 2021r. zakończono montaż płatowca i następnie do kwietnia 2022r. przeprowadzono testy obciążeniowe i kalibracje układów paliwowych. Zakładany jest maksymalny poziom 75dB hałasu słyszalny na ziemi. Ze względu na swoją konstrukcję która ma redukować hałas fali uderzeniowej, X-59 wyposażony jest w systemy multispektralnych sensorów ułatwiających lądowanie. Zwraca na siebie uwagę również trójkołowe podwozie zaadaptowane z modelu F-16. Głównym zadaniem całego projektu jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego wykonywanie lotów ponaddźwiękowych nad terenami zamieszkanymi. Dla porównania, hałas generowany przez Concorde’a oscylował w okolicach 105-110dB. Pierwsze loty do oceny i konsultacji społecznych planowane są pomiędzy 2023 a 2025 rokiem co ma pozwolić na zrewidowanie zasad wydawania pozwoleń dla lotów ponaddźwiękowych nad lądem od 2028r.
Załoga: 1 Długość: 30.4m Rozpiętość skrzydeł: 9.1m Wysokość: 4.27m Masa własna (pusty): 6799kg MDGW: 11340kg Napęd: 1x General Electric F414-GE-100 98kN (9993kg) ciągu – silnik turbowentylatorowy z dopalaczem Vmax: 1715km/h (Mach 1.4) Pułap: 16764m (55000ft)
@MajsterZeStoczni Ucieszyłem się jak zobaczyłem tabelki i cyferki na ostatnim obrazku, ale tylko do momentu odkrycia jakie pogańskie jednostki tam zastosowano (╯°□°)╯︵┻━┻
@MajsterZeStoczni: wygląda przekozacko i trzymam kciuki abym doczekał powrotu takich maszyn do regularnej eksploatacji pasażerskiej, nawet jeśli mnie osobiście nie będzie stać na bilet. Żyjemy w chyba najnudniejszym czasie pod względem lotnictwa pasażerskiego, aż za okno lotniska nie chce się wyglądać - kilka typów samolotów na krzyż, do tego wszystkie identyczne i prawie identycznie pomalowane (wiem jakie powody za tym stoją, ale jednak...).
@MajsterZeStoczni: Redukcja hałasu o minimum 30dB robi wrażenie. Konsultacje społeczne pewnie pójdą gładko, w mieście przy samochodach podejrzewam, że będzie bardzo trudny do wychwycenia, o ile w ogóle.
Gdyby tak pomalować na zielono i jeszcze gwiazdkę na dziobie zawiesić to by nawet choinkę przypominał ( ͡°͜ʖ͡°) Dla zainteresowanych głośnością, czyli całkiem cicho
@Kontestator: tak, 75 db na okrągło. xd Nie będzie na to zgody w Europie, zwłaszcza, że zmierzamy w kierunku restrykcyjnych norm na każdym polu. Prędzej całkiem zakażą lotów pasażerskich.
ehhh lata 80 kiedy dalo sie dosc czesto slyszec z powietrza grzmot fali dzwiekowej , w wiadomosciach co drugi dzien pokazane nowe kopce w nevadzie i telewizory lapaly radia policyjne ;)
Mirki chowam tatę. Nie wiem dlaczego to piszę tutaj, biorąc pod uwagę liczbę debilów na portalu... Ale pomyślałem że może ktoś to przechodził i zrozumie.... Jest mi w CH smutno i przykro #zalesie #religia #smierc
Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 44/???
Lockheed Martin X-59 QueSST
W lutym 2016 roku Lockheed Martin otrzymało wstępny kontrakt na wykonanie projektu ponaddźwiękowego samolotu odrzutowego, który miałby zostać oblatany do roku 2020. Zbudowano model odpowiadający 9% rzeczywistej wielkości do wykonania testów w tunelu aerodynamicznym w zakresie prędkości Mach 0.3 – 1.6. Po zakończeniu testów, 2 kwietnia 2018r. NASA przyznało dla Lockheed Martin 247.5mln USD na budowę i dostarczenie samolotu eksperymentalnego o niskiej charakterystyce gromu dźwiękowego (efekt akustyczny, który towarzyszy rochodzeniu się fali uderzeniowej wytwarzanej przez obiekt poruszający się szybciej od dźwięku). W czerwcu 2018r. USAF poinformowało NASA o nadaniu projektowi oznaczenia X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology / cicha technologia ponaddźwiękowa). W październiku 2021r. zakończono montaż płatowca i następnie do kwietnia 2022r. przeprowadzono testy obciążeniowe i kalibracje układów paliwowych. Zakładany jest maksymalny poziom 75dB hałasu słyszalny na ziemi. Ze względu na swoją konstrukcję która ma redukować hałas fali uderzeniowej, X-59 wyposażony jest w systemy multispektralnych sensorów ułatwiających lądowanie. Zwraca na siebie uwagę również trójkołowe podwozie zaadaptowane z modelu F-16. Głównym zadaniem całego projektu jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego wykonywanie lotów ponaddźwiękowych nad terenami zamieszkanymi. Dla porównania, hałas generowany przez Concorde’a oscylował w okolicach 105-110dB. Pierwsze loty do oceny i konsultacji społecznych planowane są pomiędzy 2023 a 2025 rokiem co ma pozwolić na zrewidowanie zasad wydawania pozwoleń dla lotów ponaddźwiękowych nad lądem od 2028r.
Załoga: 1
Długość: 30.4m
Rozpiętość skrzydeł: 9.1m
Wysokość: 4.27m
Masa własna (pusty): 6799kg
MDGW: 11340kg
Napęd: 1x General Electric F414-GE-100 98kN (9993kg) ciągu – silnik turbowentylatorowy z dopalaczem
Vmax: 1715km/h (Mach 1.4)
Pułap: 16764m (55000ft)
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
A dla Pana również wesołych świąt!
Czas na powiew świeżości.
Taka dosyć istotna informacja, weź.
Dla zainteresowanych głośnością, czyli całkiem cicho
TO JUŻ 61 LAT!
No tak, wyższa szkoła kolorowania drwala.
1. Twoja tabelka zupełnie pomija, że nie chodzi o jeden wystrzał a całodobowy stały huk naście km wokół lotniska.
2. I że dB to skala logarytmiczna natężenia głośności ponad tło.
3. Ale czegóż spodziewać się w kraju, gdzie kupuje się działki, bo tanio na odrzańskich terenach zalewowych.
4. Ale czegóż spodziewać się w kraju, gdzie kupuje się działki, bo tanio, bo od 50
mniej słabego sarkazmu
@FalafelNaWynos: za NASA: