Wpis z mikrobloga

Taka ciekawostka: przy okazji przeglądu auta (Scenic III) miałem wymieniane światło LED do jazdy dziennej. Nowe w ASO wyceniane było na 800zł plus 150zł koszt wymiany, podziękowałem i przejeździłem z jednym do końca gwarancji (dzienne na szczęście nie są obowiązkowe, przez te lata tylko diagnosta się czepiał i raz jakiś patrol mnie grzecznie poinformował, że mam niesprawne oświetlenie) i wymieniłem wreszcie w warsztacie u pana Henia, za 1/3 ceny z ASO na lampę ze szrotu.
Starą lampę jednak poprosiłem do zwrotu, bo ciekaw byłem, co tak właściwie się w niej zepsuło i czy da się naprawić. Niestety okazało się, że lampa się musiała rozhermetyzować, bo płytka w jej wnętrzu od spodu jest skorodowana miejscami na wylot (wszystkie przelotki chyba szlag trafił). Co mnie jednak zaskoczyło, by nie powiedzieć zaszokowało, to konstrukcja tej lampy. Wydawać by się mogło, że nie ma prostszej do zbudowania rzeczy, niż żarówka LED zasilana z DC 12V: grupy po trzy diody LED i do takiego światełka do jazdy dziennej nawet opornik by wystarczył do ograniczania prądu, ale niechby nawet i źródełko prądowe, prawda?
No to patrzcie, co żabojady sprzedają i czemu to kosztuje po 600-800zł za lampę (cena nowej: Allegro-ASO): 48 małych tranzystorów i jeszcze trzy duże. PIĘĆDZIESIĄT JEDEN TRANZYSTORÓW, taka jego mać do napędzania sześciu niedużych ledów!

I tylko niech mi ktoś wytłumaczy: czo ta płytka właściwie robi mądrego prócz świecenia, że ma aż tak skomplikowany układ na sobie? Tylko doi kasę? Czy to ma jakiś sens?

#elektronika #motoryzacja
Jarek_P - Taka ciekawostka: przy okazji przeglądu auta (Scenic III) miałem wymieniane...

źródło: 20230207_184054

Pobierz
  • 23
może ta płytka steruje całą lampą, albo jest sterowana z CAN


@wypokowy_expert: CAN raczej nie, tu tylko trzy piny z tej lampy wyschodzą. Sterowanie? Ale kurcze, co tu sterować, ta lampa albo świeciła albo nie świeciła, nic więcej. Ta "nowa" ze szrotu, gdy ją sprawdzałem, w ciemno puściłem na jej zaciski 12V (gdybym wiedział, ile wewnątrz jest elektroniki, to choć spociłbym się przy takiej próbie z nerwów), normalnie się zaświeciła.

@
@dktr: wylutowałem jedną, normalnie świeci jak zwykła biała dioda led cree, ma cztery końcówki plus pole radiatora, dwie końcówki są anodą, trzecia plus to pole radiatora - katodą, czwarta jest chyba niepodłączona, na PCB też. Więc naprawdę, nic tu prócz miejsca dla licznych teorii spiskowych nie widzę :)
@dktr: zreperowanie tej mojej tez jest możliwe, przecież równie dobrze mógłbym w ogóle z niej usunąć (choćby meslem i młotkiem, żeby było szybciej) te wszystkie tranzystory, ledy tak jak są łączone po dwie podpiąć do jakiegoś latarkowego źródła prądowego, do pól zasilania dołączyć drutem i też by działało, lampa by świeciła jak złoto. Co tu jest jednak prawdziwym problemem, to otwarcie tej lampy i jej późniejsze zamknięcie. Mnie się nie udało
co tu sterować, ta lampa albo świeciła albo nie świeciła, nic więcej.


@Jarek_P: często też dzienne robią za pozycje.

Cóż ja mam dzienne na P21W, sęk w tym że oszczędność na żarówkach była tak duża, że to samo włókno robi za pozycyjne, wystarczyło dorzucić tranzystor z PWM.
Od zadka to samo, tylne pozycje i stopy tak samo żarówka 21W bez osobnego żarnika, ma to swoje zalety w nocy/mgle/deszczu/jak zapomnę wyłączyć stopy
@wypokowy_expert: tu nie, tu pozycyjne są takie małe okrągłe wyżej. Te były wyłącznie do jazdy dziennej.
A gwarancja - niestety stanowisko ASO było stanowcze: widać ślady po mechanicznej ingerencji od spodu, lampa uszkodzona z winy użytkownika.
@Jarek_P: To jakiego Ty masz Scenica, że dzienne nie robią za pozycje? W moim te Ledy w zderzaku przy włączonych światłach mijania przygasają i robią za światła pozycyjne.

Chociaż w reflektorze głównym też mam w5w, która przed liftem albo w niższych wersjach była światłem postojowym. W moim w ogóle nie jest używana - ale jest w reflektorze fabrycznie - także francuzi auta robili na bogato ;))
To jakiego Ty masz Scenica, że dzienne nie robią za pozycje? W moim te Ledy w zderzaku przy włączonych światłach mijania przygasają i robią za światła pozycyjne.


@t-tk: aż poszedłem do garażu się upewnić i oczywiście masz rację, jest tak, jak piszesz. Ale kurcze, nie wiem czemu, byłem pewien, że jako pozycyjne świecą się te małe...

@wypokowy_expert w tym momencie ten środkowy styk byłby od światła "postojowego" świecącego na pół gwizdka.
18+

Zawiera treści 18+

Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.

BTW skoro przelotki to chyba to nie jest amelinium?


@wypokowy_expert: najzwyklejszy epoksyd, w dodatku oszczędnościowo cieniutki, chyba 0,8mm

Tam na masce, te logo to jest #!$%@? czy podnośnik? ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@wypokowy_expert: jak na moje oko, to psiocha jest. A na Dacii otwieracz do piwa.
Tam na masce, te logo to jest #!$%@? czy podnośnik? ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@wypokowy_expert: jak na moje oko, to psiocha jest. A na Dacii otwieracz do piwa.

Kurde, swoim przez dwa lata zrobiłem 60 tysięcy kilometrów i dzisiaj check engine mi się pierwszy raz włączył... Ale stał prawie trzy miesiące, liczę na to, że jak pojeździ to się naprawi ;)