Wpis z mikrobloga

Na branżowym forum dla marynarzy do którego dostęp mają tylko zweryfikowane osoby, które opłaciły konto - 99 PLN rocznie od jakiegoś czasu często poruszany jest ciekawy wątek.
W komentarzach ciekawsze wpisy.

Polskie Urzędy Morskie (Szczecin i Gdynia) przepisują jak leci wszystkie papiery wydane w Ukrainie na Polskie.
Nie muszę dodawać, że na Ukrainie zakup papierów nawet oficera wachtowego:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Oficer_wachtowy
jest kwestią tylko ceny.
Realnie z doświadczenia i wcześniejszych rozmów gdy pracowałem jeszcze z tą nacją u słabszych armatorów jako młodszy oficer to kwota 5000$ - 6000$.
Jak to możliwe, że w kraju Unii Europejskiej przepisywane są papiery na te wydane z orzełkiem bez żadnej jakiejkolwiek weryfikacji (bo ona nie istnieje).
Gdy ona jeszcze istniała w portach podczas inspekcji przez Port state control masowo wyłapywano osoby z lewymi kwitami.

Problem był tak znany w środowisku morskim, że w 2020 roku IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) - wyspecjalizowana organizacja systemu Narodów Zjednoczonych, zajmująca się sprawami morskimi, a w szczególności bezpieczeństwem na morzu oraz zapobieganiem zanieczyszczeniu środowiska morskiego przez statki zagroziła wpisaniem Ukrainy jako pierwszego kraju ja świecie na czarną listę z powodu podrabiana papierów!

W Polsce by zdobyć ten dokument trzeba spełnić szereg wymagań:

Osoby zajmujące stanowisko oficera wachtowego muszą wykazać się odpowiednimi kwalifikacjami udokumentowanymi dyplomem wydanym przez urząd morski.

Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności 500 BRT i powyżej wymagane jest posiadanie świadectw:
przeszkoleń w zakresie: wykorzystania radaru i ARPA (Radarowego Automatycznego Systemu Akwizycji i Śledzenia Ech) na poziomie operacyjnym, ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej i co najmniej świadectwo ogólne operatora GMDSS (Światowego Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa) oraz (opcjonalnie):

ukończenie uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 6 miesięcy praktyki na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,
ukończenie nauki na kierunku nawigacyjnym w ośrodku szkoleniowym (policealne szkoły morskie) kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 6 miesięcy praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,

posiadanie dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej oraz dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej w dziale pokładowym oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,
posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności 500 BRT i powyżej na stanowisku starszego marynarza oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,

posiadanie dyplomu radiooficera, świadectwa marynarza wachtowego, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej, ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,
posiadanie dyplomu oficera mechanika wachtowego lub oficera elektroautomatyka, świadectwa marynarza wachtowego, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej, ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym,

posiadanie świadectwa marynarza wachtowego, dodatkowej 36-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w żegludze międzynarodowej w dziale pokładowym, w tym co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania na morskich statkach handlowych o pojemności 500 BRT i powyżej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym.
Praktyka pływania, w przypadku absolwenta wyższej uczelni morskiej, powinna zawierać okres pełnienia obowiązków wachtowych na mostku pod nadzorem kapitana albo oficera wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o pełnieniu wachty nawigacyjnej.

Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym uznaje się egzamin dyplomowy złożony w uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym.

#ukraina #polska #prawo #ciekawostki
Caracas - Na branżowym forum dla marynarzy do którego dostęp mają tylko zweryfikowane...

źródło: temp_file.png6135641736532171999

Pobierz
  • 107
nie no. Żeby było jasne, jeżeli są dowody na podrabianie to powinny się tym zająć odpowiednie ograny i nie dopuszczać takich ludzi do fachu. Ale jak zwykle dowodów brak, a op ostatnio jedyne co chwila dodaje wpisy o złych ukraińcach. No i oczywiście nie przeszkadza mu, że u ruskich sprawa pewnie wygląda podobnie.


@blah1blah2: Ale one nie są podrabiane, zostały legalnie wydane przez odpowiedni urząd na Ukrainie. Że za łapówkę to
@Caracas: o chłopie, lekarskie dyplomy tak samo.
@blah1blah2 problemem jest to, że są kraje które mieszczą się w standardach i takie które muszą być weryfikowane przez kraje które te standardy przestrzegają. Jakoś płaczu nie ma, że w USA nostryfikację dyplomów to skomplikowana czynność
Jestem oficerem w maszynie.
Pracowałem z Ukraińcami którzy bezpośrednio mówili o łapówkach w swoim kraju i o ich skali, kupowaniu dyplomów. Dlatego śmieszy mnie to że sami Ukraińcy o tym mówią a wykopki ich bronią że to przecież nie może być prawda. Byłem statkiem w Iliczewsku w 2014 roku gdzie byłem pośrednim świadkiem przyjęcia łapówki przez ukraińskiego inspektora.

Wykopki po prostu oszaleli na punkcie Ukraińców i tak jak ktoś trafnie napisał wyżej
@Caracas https://www.umgdy.gov.pl/en/information/information-for-ukrainian-citizens/

Wg tego Ukraińcy nie mogą już wymieniać swoich papierów w Polsce. Możliwe to było do 31 grudnia 2022, więc byłbym spokojny, chociaż kilka razy miałem przypadek podejrzeń co do kupionych papierów przez Ukraińca, bo wpisów w książeczce #!$%@?, a ogarnięcia absolutnie zero. Mam rozmowy na whatsuppie z jednym, który mnie wprost pyta, czy zdałbym za niego jakiś egzamin gdyby była potrzeba xD
@Caracas: Sądzę że to twoje urojenia onucoidalne albo jesteś płatnym trollem finansowanym bezpośrednio przez Kreml. Ukraińcy nigdy by czegoś takiego nie zrobili. Ukraina jest państwem aspirującym do Unii Europejskiej, a sami ukraińcy to nasi bratankowie. Mam nadzieję że moderacja usunie wpis oraz da ci bana, choć ten ksenofobiczny i prorosyjski wpis to materiał dla Ośrodka Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
@Caracas: tylko jaki sens jest przerabiać dokumenty ukraińskie na polskie jak to nazwałeś "z orzełkiem" skoro te wydane na Ukrainie są w pełni akceptowalne na całym świecie i można na nich pływać pod dowolna banderą.
@Caracas: Phi, tak było i jest. Jak moja żona (ukrainka) studiowała 15 lat temu, to biedni studiowali. Dzieci kadry miały dyplomy za obecność ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@ArthurFleck Nie znam nikogo z Rosji (poza pracą na statku z kilkoma Rosjanami) ostatni raz około 2 lata temu.

Mogę napisać wprost, że Rosja a w zasadzie Rosjanie mają krew na rękach ale chyba nie tego dotyczy ten wpis. Jedno nie wyklucza drugiego.

I tak może będziesz zdziwiony ale Putin powinien stanąć przed Trybunałem Karnym
@Caracas: mordo , ja Ci wierze i poruszyłeś bardzo ciekawy i niewygodny temat. Sam miałem Ukra na statku i nie błyszczał ani wiedzą ani zaangażowaniem. Z tym kupowaniem i przepisywaniem dyplomów to może tak być . Sami wiemy jak działają urzędy morskie i jak zdaje się egzaminy oficerskie.
@tabarok Polskie jak to napisałeś z orzełkiem zawsze były więcej warte właśnie przez to, że u nas problem korupcji nigdy nie występował. Przynajmniej jak nie słyszałem o takim przypadku
@chickenpower Nie wiem nie zdawałem egzaminu w UM. Słyszałem, że nie jest wcale tak łatwo. Mówię oczywiście o Polsce chyba że masz jakieś lepsze info ;)
Ja dostałem OOW po obronie inżyniera (co jak wiesz jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu).
@karski Wiesz co aż sam zadzwonię do UM i się zapytam :)

Ale jako osoba pływając chyba przyznasz rację, że nie raz słyszałeś i to na pewno z ust osoby z Ukrainy jak łatwo kupić tam papier. Chyba, że się myle bo jestem ciekaw Twoich doświadczeń jako oficera