Wpis z mikrobloga

Nauczyciele narzekają na zanik czytelnictwa w młodym pokoleniu. Czy jednak sami są lepsi?

Jedna piąta respondentów nie przeczytała w ciągu roku ani jednej książki. 51 proc. czyta wyłącznie harlequiny i "ludlumy". Nawyk czytania literatury pięknej czy literatury faktu zachował tylko co trzeci nauczyciel. W tym środowisku książka jako prezent ma znacznie niższą rangę niż sprzęt AGD. Ten ostatni pod choinkę dostaje 54 proc. nauczycieli, książkę - 8 proc.

Spadek czytelnictwa wśród nauczycieli jest częścią ogólnopolskiego zjawiska kryzysu czytelnictwa. Rzecz w tym, że właśnie od szkoły oczekuje się, by odwróciła tę fatalną tendencję.

Na stole w pokoju nauczycielskim leżą najczęściej: "Tina", "Bravo", "Claudia", "Życie na Gorąco", "Cztery Kąty" (60 proc. czytanych periodyków). 40 proc. nauczycieli nie czyta prasy codziennej, 88 proc. nie sięga po prasę fachową.

Skąd czerpią wzory życiowe? Na pięciu nauczycieli dla dwóch wzorami są Cristal Carrington, Rambo, bohaterki serialu "Matki, żony, kochanki". Dla trzeciego - ludzie sukcesu: Aleksander Kwaśniewski, Andrzej Lepper, Andrzej Gołota, Claudia Schiffer, Zbigniew Niemczycki. Znacznie mniej respondentów utożsamia się z ogólnie uznanymi autorytetami moralnymi - np. z Janem Pawłem II tylko 12 proc. Dla zaledwie kilku ankietowanych wzorem byli bohaterowie książek. Nalaskowskiego najbardziej jednak uderzyło, że nauczyciele nie widzą osób godnych naśladowania w swoim otoczeniu, w rodzinie, wśród przyjaciół.

Nauczyciele, podobnie jak większość Polaków, nie interesują się polityką i niewiele o niej wiedzą. Dla 67 proc. "konkordat" to ubiór, urząd stanu cywilnego, ewentualnie wizyta Papieża. Od co drugiego nauczyciela uczeń dowie się, że "koalicja rządowa" to opozycja, siły porządkowe bądź ustawy prawne. Większość nauczycieli nie wie, co oznaczają słowa i wyrażenia: "proces legislacyjny", "prohibicja" (zakaz palenia? głosowanie w Sejmie? porozumienie?), "profit" (wyścig kolarski? pozór? element teatru? kradzież?), "triduum paschalne", "alternatywność", "wybory powszechne", "środki halucynogenne" (na cukrzycę? typ żarówki?), "kooperacja".

Wyobcowanie z nowej rzeczywistości widać też w rozpiętości rozumienia terminów z tamtej epoki i obecnej. Niemal 100 proc. nauczycieli bezbłędnie odczytuje skróty PRL, PSL i PZPR. Tracą pewność, gdy pojawiają się skróty z lat 90. Co właściwie znaczy UOP: Urząd Opinii Publicznej? Urząd Obrony Prawa? A UPR - Urząd Pracy Rzeczypospolitej? SdRP to Stronnictwo Demokratyczne Rzeczypospolitej Polskiej?

Wielu ankietowanych nie potrafiło wymienić polskich uniwersytetów; aż 9 proc. respondentów nie znało żadnego.

Pytano też o słynnych ludzi. Jasio ciekawy, kim był Dzierżyński, dowie się od pani w szkole, że był prezydentem Warszawy albo sportowcem (62 proc. nieprawidłowych odpowiedzi). Nie chodzi tu o sympatie polityczne pedagogów, gdyż o nie lubiącym komuny Melchiorze Wańkowiczu nic nie wie ok. 70 proc. respondentów (ukraiński zbrodniarz wojenny? znany lotnik?). Mało znanymi postaciami są Szekspir (nie zna go 60 proc. nauczycieli) i Steven Spielberg (nie zna go 75 proc.).

Na te same pytania wyraźnie lepiej odpowiedziała grupa kontrolna - osoby prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek.

Jednym z celów szkoły ma być wyrabianie u dzieci umiejętności komunikowania się w nowoczesnym świecie. Od tego zależy, czy nasze dzieci potrafią sprawnie wypowiedzieć swe myśli, obronić pogląd, zareklamować pomysł, załagodzić konflikt.

Z badań Nalaskowskiego wynika, że nauczyciel z prowincji ma podstawowe problemy w posługiwaniu się polszczyzną. W 330 kwestionariuszach znalazło się 476 błędów ortograficznych. Nauczyciele piszą "rząt", "śrotki odóżające", "porzegnalna kolacja", "saładka z duńczyka". Albo: "Dla naprzykładu kapłanowie nie powinni tylko chcieć pieniędzy ale nawet dawać biźnim co ich potrzebują". Czy też: "Moją potrawą ulubioną jest coś małego bo nie mogę się tak objadać jakbym chciała i tylko mogę trochę od okazji do okazji, ale to bardzo rzadko, np. lubię truskawki".
#szkolastandard #dzieci #nauczyciele #nauka #absurd #edukacja
  • 4