Aktywne Wpisy
paczelok +844
MokrySuchar +61
Jest jakiś chętny reprezentant tagu #famemma wystąpić na Bitej Śmietance?
Oferujemy mysteryboxa i koszulkę (+koszty transportu).
Oferujemy mysteryboxa i koszulkę (+koszty transportu).
Aktywne Znaleziska
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
szkoda że #delphi i #pascal umarło. nie to że bym chciał żeby pascal był wiodącym językiem na rynku ale spójrzcie na to obiektywnie
1. Jako kompilator C i Pascal walczyli z soba na długo
2. Kompilator pascala/delphi dalej jest ciągle dobry. Project lazarus zrobił kompilator nawet na gameboya adv :)
3. Pascal jest doskonałym językiem do nauki bo piszemy tak jak mówimy "begin" "end" itd i pewnie wielu go za to hejtuje jak spotka się z nim na uczelniach
5. Zarąbisty RAD. Tu się nie mogę wiele wypowiedzieć, może Visual Studio albo inne też dają radę, są generatory form, ale w Lazarusie/Delphi świetnie to działa, klikacie dwa razy i piszecie kod :)
6. Dobre OOP i skłądnia. Jak zamienicie begin i end na klamry to kod wygląda podobnie do wiodących dziś języków jak #java.
Nie żebym był wielkim fanem pascala i żebym kiedykolwiek w nim kodził oprócz prostych aplikacji ale to był i jest porządny język
tu macie popularny rant na pascala http://www.lysator.liu.se/c/bwk-on-pascal.html a tak naprawdę to tam wiele nie ma.
oczywiście języki od czasów pascala i delphi o wiele bardziej dojrzały nie można porównywać C++ do niego.
tldr; pascal to był dobry język na swoje czasy i jest ok do nauki okażcie szacunek dziadkowi.
Pascal dobry do nauki, ale obecnie równie dobry jest np. Python.
W Pascalu mam sentyment do operatora przypisywania := zamiast =. Bo matematycznie to jest bardziej prawidłowe (a w obecnych językach to tylko umowne).
Ale chodzi o wydajność pisania. Operator = szybciej napisać niż :=, klamerki szybciej napisać niż begin/end.
wygląda znajomo?
kiedyś walka C vs Pascal to była prawdziwa walka języków bo teraz walka języków to "co sobie wybrać" a nie który język umiera ( ͡° ͜ʖ ͡°)
if (x := 5) // Delhi tego nie skompiluje, z resztą kto by tam wpisywał : niechcący
niż
if (x = 5) // C++ nie widzi przeszkód, a niechcący za słabo kliknąć się zdarza.
To na tyle częsty problem, że niektórzy progrmują tak:
if (5 ==
@tell_me_more: o to ciekawe. nie robię zawodowo aplikacji desktopowych ale czasem sobie coś machnę sam dla siebie.
@tell_me_more: każde IDE ci pokazuje ostrzeżenie co jest plusem i minusem bo jednak czasem tak chcesz
ale w sumie
@tell_me_more: @KwadratowyPomidor2: w Javie coś takiego nie przejdzie.
No i właśnie to jest plus qt, że jednak sugeruje sensowną strukturę kodu, a nie TButton1, TButton2, TButton14.
@KwadratowyPomidor2: bo pozwalają pisać klasy które współpracują ze sobą a nic o sobie nie wiedzą. Pozwala to wydzielić kod pośredniczący poza te klasy. Jak dla mnie to jedno z najlepszych wynalazków ułatwiających pisanie ładnego kodu.
Drugi to pythonowe generatory - też z tego
@tell_me_more: ale w delphi masz TObject jako Sender (argument funkcji).
gdzie tu zmiana?
@tell_me_more: a jak inaczej to działa w OOP? jak to sygnały i sloty rozwiązują?
jak mówię nie jestem znawca zrobiłem tylko kalkulator w QT i C++ ale z tego co widziałem to działało to podobnie jak
//biblioteka A
class A1 {
...
signals:
somethingHappened(int x, string s);
};
//biblioteka B
class B1 {
...
public slots:
void doSth(int x) { ... };
};
//twój kod
#include
#include A1 a1;
B1 b1;
connect (a1, SIGNAL(somethingHappened(int, string)), b1, SLOT(doSth(int)));
Zauważ, że nie ma ingerencji w żadną z klas. Jedynym wymaganiem jest to, żeby parametry z sygnału wystarczały do wywołania slotu (niekoniecznie muszą
@KwadratowyPomidor2: szczególnie doskonałe było nadmierne używanie goto ( ͡° ͜ʖ ͡°)