Wpis z mikrobloga

Do tej pory myślałem, że najstarszym Ikarusem 280 na świecie, który wciąż jest wykorzystywany jako liniowy wół roboczy jest rocznik 1981 z miejscowości Bałakowo w Rosji, pisałem o nim tutaj https://www.wykop.pl/wpis/24662065/najstarszy-ikarus-280-eksploatowany-liniowo-w-fede/
Wczoraj dodałem wpis o Ikarusach z byłego NRD, jakie wciąż jeżdża na wschodzie https://www.wykop.pl/wpis/30953901/zastanawia-mnie-co-konkretnie-spowodowalo-ze-mimo-/ , i przy okazji wspomniałem o ex-enerdowcach z rumuńskiego Ploeszti. Postanowiłem z ciekawości więcej poszukać w sieci na ich temat i odkryłem coś, od czego opadła mi szczęka.
Otóż na phototrans jeden użytkownik(PKM&WPK) zrobił zdjęcia jednemu z tamtejszych Ikarusów 280, który ponoć jest z rocznika 1973, czyli pierwszego roku seryjnej produkcji... pojazd ten jest liniowym wołem roboczym, żaden zabytek czy atrakcja turystyczna.
Są pewne kontrowersje, gdyż wersje dla NRD(Ikarus 280.02) produkowano ponoć od 1974. Niemniej autobus ten ma prehistoryczną deskę rozdzielczą, jaka w Ikarusie 280 była montowana chyba do 1976 roku(tutaj ekspertem nie jestem, więc mogę się mylić), poza tym autobusów z prehistorycznych roczników jest tam więcej m.in. 1975, 1978, 1979, 1980. Autobusy te pochodzą z różnych enerdowskich miast, jak Zwickau, Jena itp. Oto ich wykaz http://phototrans.eu/2415,1647,3260,0.html
Na 100% się wybiorę do tego miasta, obowiązkowe miejsce pielgrzymki dla fana Ikarusów. I to na terenie Unii Europejskiej - a myślałem że przegubowych mercedesów z Sofii(najstarsze w eksploatacji są z 1979) nic nie przebije.
A na sąsiednich Węgrzech są w eksploatacji Ikarusy 280 z rocznika 2002, czyli ostatniego roku produkcji, młodsze od tego dziadka o 29 lat - wyglądają prawie tak samo jak on, cóż Ikarus perfect from the beginning, jak Łada ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#komunikacyjneciekawostki #ikarus #ciekawostki #rumunia #autobusyboners
W.....c - Do tej pory myślałem, że najstarszym Ikarusem 280 na świecie, który wciąż j...

źródło: comment_qYpG9dvU47eRaDMjQsP1LJuJICzDj5aC.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@NorskArisk: Jestem z Katowic, więc wiem. One były z rocznika 1997, poza tym były to Ikarusy 280.70E z automatyczną skrzynią biegów i nowszym silnikiem Raba D10, spełniały normę Euro 2, więc były mało klimatyczne, w sumie nic ciekawego w porównaniu do tych z Ploeszti ( ͡° ͜ʖ ͡°) Aczkolwiek i tak były fajne jak każdy Ikarus 280, lubiłem nimi jeździć ( ͡° ͜ʖ ͡
  • Odpowiedz
@czuly_pstrong: Widzę, że mieszkasz w Budapeszcie, kiedyś nawet trafiłem przypadkiem na twój blog, googlując coś o Ikarusie, to chyba był ten wpis https://budapesten.blogspot.com/2017/05/ikarusy-wroca-do-budapesztu-jezeli-ruszy-remont-metra.html ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Trochę zazdroszcze miejsca zamieszkania, chociaż w sumie jeszcze 5-6 lat temu Katowice dorównywały Budapesztowi pod względem ilości Ikarusów 280 na metr kwadratowy(serio, film z głównej ulicy w Kato z 2012 roku )
Jaki stosunek mają zwykli Węgrzy do
  • Odpowiedz
@WszeborWlostowic: to prawda, Katowice długo używały Ikarusów. Nie rozmawiałem z Węgrami o tym szczerze mówiąc. Większości pewnie to nie interesuje, liczy się komfort podróżowania i pod tym względem to dobrze że następują zmiany. W 2011 czyli jak byłem po raz pierwszy to Ikarusów było bardzo dużo. 2 lata później zdziwiłem się jak podjechało na przystanek nowiutkie Citaro...
Raz słyszałem rozmowę kierowcy z pasażerem i kierowca mówił że woli Ikarusy bo
  • Odpowiedz
@WszeborWlostowic: i jeszcze dodam, że Ikarusy są często w naprawdę dobrym stanie technicznym, podobnie jak 5-letnie już przecież Citaro. Po mercach nie widać śladoów eksploatacji. Nie można tego z kolei powiedzieć o sprowadzonych z Holandii pojazdach marki Volvo albo Van Hool. To jest okropny złom i niektóre z tych używanych wozów trafiły już na złom bo się do niczego nie nadawały.
  • Odpowiedz