Wpis z mikrobloga

podsumuje co się ostatnio udało i co planuje.

dzisiaj skończyłem odczyt i zapis do pliku ustawień konfiguracji pada. do tego też skromne gui, nie jest jakoś wybitnie ładne ale nie od tego jestem. musiałem to zrobić dlatego że, często podczas ponownego łączenia pada do RPi to ID guzików potrafiły się zmieniać, nie są stałe. czasami są takie same jak były a czasami inne, o dziwo to nie dzieje się z przyciskami analogowymi.

zmieniłem kompletnie elektronike. wybebeszyłem auto do zera, pozbyłem się zbędnych elementów i ulepszyłem aktualne. zmiany te obejmowały:
-wymiana wszystkich przewodów tak by nie było łączeń/przedłużek
-połączenie płytki z żyroskopem i magnetometrem z płytką zasilania
-zmiana sterownika silnika na DRV8825. znacznie lepsza kultura pracy
-zasilenie żyroskopu i magnetometru napięciem 3.3V, teraz nie będę potrzebował obniżać napięcia na I2C podłączając je do RPi

Z konstrukcji samego pojazdu:
-podniesienie całej kabiny w górę o jedno oczko, umożliwiło to umieszczenie większych kół
-umieszczenie silnika bliżej tyłu

trochę zdjęć w komentarzach: https://www.wykop.pl/wpis/49669143/skonczylem-wczoraj-wszystko-podlaczac-zmiany-w-kon/

rozważam zmianę czujników odległości na VL53L0X. obecne są dosyć lipne, miewam z nimi różne problemy. największym jest brak rozróżnienia czy przeszkoda jest za blisko czy za daleko czujnika. mają zakres 2cm do 400cm.

chciałem zrobić jakiegoś rodzaju system bezpieczeństwa, unikanie zderzenia z przeszkodą. ale po dłuższym namyślę rezygnuje z tego, by to faktycznie fajnie działało bym musiał poświęcić na to zbyt dużo czasu. więc na ten moment jedyne co zrobiłem to tylko tyle by nie pozwolić jechać jeżeli auto jest przy przeszkodzie. może tym tematem się zajmę w przyszłości.

teraz zamierzam poprawić parę mniejszych bugów a następnie zabrać się za obsługę żyroskopu, akcelerometru i magnetometru. będę chciał użyć filtru Kalmana by mieć stabilne odczyty kąta pod jakim pojazd się zajmuję. jak ktoś nie wie co to za filtr to polecam tą serię filmów

https://www.youtube.com/watch?v=mwn8xhgNpFY

gdy będę mieć już obsużone czujniki to wykorzystam to do auto kalibracji auta. czyli ustalenie ile kroków silnika przekłada się na przejechany dystans. oraz kalibracja serwa, tak by koła wracały na środek.

Tag projektu: #malinoweauto

#elektronika #majsterkowanie #arduino #diy #chwalesie #raspberrypi #tworczoscwlasna #programowanie
mapache - podsumuje co się ostatnio udało i co planuje.

dzisiaj skończyłem odczyt ...
  • 27
@mapache: Panie kolego, bardzo fajny postęp.
Sledzę tak twoje wpisy, i z chęcią coś takiego bym samemu zaczął robić.
Masz jakieś fajny materiał do polecenia, żeby zacząć z takim majsterkowaniem?
Dzięki!
@filip_k: hm nie wiem. ogólnie się zawsze uczę w ten sposób że się uczę na bieżąco tego czego potrzebuje. czyli potrzebujesz podłączyć silnik? to szukasz jak podłączyć silnik. kiedyś się uczyłem ogólników itd nawet w programowaniu, ale jeśli tego faktycznie nie używam to taka nauka mnie nie jara
@rmerrorlog: jak idzie w ogóle twój projekt? teraz znacznie wolniej wszystko robię przez to że pracuje zdalnie. trochę to męczy siedzieć w domu i przełączać się tylko z pracowego projektu na własny XD
@mapache: Przebudowałem baze z klocków. Standardowe 2 koła skrętne z przodu ale przy sporych luzach koła się rozrzedzały na boki stawiając spory opór. Będę wracał do jednego koła skrętnego.

Przyszły czujniki koloru/jasności + kamerka. Plan jest na dodanie "follow the line" najpierw na czujnikach koloru/jasności a potem w oparciu o kamerkę + AI
@rmerrorlog: to wiem, ale o co opartą. chcesz jakiś tensor flow wpakować czy co? osobiście uważam że to jest zbędne i szybciej i łatwiej samemu to napisać. to akurat nic trudne napisać line followera na kamerze. chyba że chcesz się nauczyć odnośnie AI i tych spraw
@mapache: nie wiem na ile mi malinka pozwoli nie zgłębiałem tematu. I tak nie będzie to miało żadnego praktycznego zastosowania... najwyżej stanie zrobi zdjęcie i po jakimś czasie podjedzie kolejny centymetr ( ͡° ͜ʖ ͡°)