Wpis z mikrobloga

podsumuje co się ostatnio udało i co planuje.

dzisiaj skończyłem odczyt i zapis do pliku ustawień konfiguracji pada. do tego też skromne gui, nie jest jakoś wybitnie ładne ale nie od tego jestem. musiałem to zrobić dlatego że, często podczas ponownego łączenia pada do RPi to ID guzików potrafiły się zmieniać, nie są stałe. czasami są takie same jak były a czasami inne, o dziwo to nie dzieje się z przyciskami analogowymi.

zmieniłem kompletnie elektronike. wybebeszyłem auto do zera, pozbyłem się zbędnych elementów i ulepszyłem aktualne. zmiany te obejmowały:
-wymiana wszystkich przewodów tak by nie było łączeń/przedłużek
-połączenie płytki z żyroskopem i magnetometrem z płytką zasilania
-zmiana sterownika silnika na DRV8825. znacznie lepsza kultura pracy
-zasilenie żyroskopu i magnetometru napięciem 3.3V, teraz nie będę potrzebował obniżać napięcia na I2C podłączając je do RPi

Z konstrukcji samego pojazdu:
-podniesienie całej kabiny w górę o jedno oczko, umożliwiło to umieszczenie większych kół
-umieszczenie silnika bliżej tyłu

trochę zdjęć w komentarzach: https://www.wykop.pl/wpis/49669143/skonczylem-wczoraj-wszystko-podlaczac-zmiany-w-kon/

rozważam zmianę czujników odległości na VL53L0X. obecne są dosyć lipne, miewam z nimi różne problemy. największym jest brak rozróżnienia czy przeszkoda jest za blisko czy za daleko czujnika. mają zakres 2cm do 400cm.

chciałem zrobić jakiegoś rodzaju system bezpieczeństwa, unikanie zderzenia z przeszkodą. ale po dłuższym namyślę rezygnuje z tego, by to faktycznie fajnie działało bym musiał poświęcić na to zbyt dużo czasu. więc na ten moment jedyne co zrobiłem to tylko tyle by nie pozwolić jechać jeżeli auto jest przy przeszkodzie. może tym tematem się zajmę w przyszłości.

teraz zamierzam poprawić parę mniejszych bugów a następnie zabrać się za obsługę żyroskopu, akcelerometru i magnetometru. będę chciał użyć filtru Kalmana by mieć stabilne odczyty kąta pod jakim pojazd się zajmuję. jak ktoś nie wie co to za filtr to polecam tą serię filmów

https://www.youtube.com/watch?v=mwn8xhgNpFY

gdy będę mieć już obsużone czujniki to wykorzystam to do auto kalibracji auta. czyli ustalenie ile kroków silnika przekłada się na przejechany dystans. oraz kalibracja serwa, tak by koła wracały na środek.

Tag projektu: #malinoweauto

#elektronika #majsterkowanie #arduino #diy #chwalesie #raspberrypi #tworczoscwlasna #programowanie
mapache - podsumuje co się ostatnio udało i co planuje.

dzisiaj skończyłem odczyt ...
  • 27
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@mapache: jeśli problem czułością czujnika, to czy próbowałeś ustawić go tak, aby był możliwie nisko i wycelowany pod kątem w niebo? Gorzej radziłby sobie z niskimi przeszkodami, ale nie sypałby tak często fałszywymi
  • Odpowiedz
@sidhellfire: to nie da nic. chodzi o zakres, a konkretnie dolny zakres. jeżeli przeszkoda jest po za zakresem to czujnik mi zwróci taką samą odpowiedź dla obu przypadków. absolutnie nie sposób rozróżnić czy jest za blisko czy za daleko
  • Odpowiedz
@mapache: jeśli masz diodę IR i odbiornik to możesz spróbować sprawdzać dolny zakres odległości. Świecisz diodą, jeśli odbiornik złapie to znaczy że odległość jest z zakresu 0, a 2cm. Tylko trzeba dobrać moc diody i sprawdzić jak to sobie radzi na różnych materiałach, bo refleksyjność jest różna.
  • Odpowiedz