Wpis z mikrobloga

Nawiązując do mego posta sprzed paru dni dotyczącego tworzenia gier. https://www.wykop.pl/wpis/53983949/czy-moglibyscie-calkowitemu-laikowi-czyli-mnie-%CA%96-/ Popróbowałam zrobić wg tutoriali na youtubie prostą kosmiczną strzelankę w Gamemaker Studio 2. Wyszła naprawdę spoko, ale to oczywiście zasługa naprawdę dobrze zrobionych tutoriali. Ogólnie Gamemaker mi się spodobał, bo jest dość łatwy w użyciu. Ale kurcze, drogi, dożywotnia licencja na steamie kosztuje 360 zł, licencja na rok na stronie producenta 165 zł. Podczas gdy takie kombajny jak Unity i Unreal Engine, czy mniejsze rzeczy jak Godot, są darmowe.
I tak się teraz zastanawiam co zrobić. Iść dalej w Gamemakera (ale to chyba oznaczałoby możliwość tworzenia tylko gier 2D?) czy też przesiąść się na bardziej złożone silniki. Docelowo chodzi mi o robienie dość małych gier, ale nie koniecznie tylko 2D. Jakie jest Wasze zdanie? #gamedev # #unity3d #unrealengine #programowanie #gry
  • 28
@LoneRanger: właśnie dziś pół dnia spędzam na rozkminianiu Unreala. Ale o ile do tego Gamemakera znalazłam naprawdę świetnie zrobione tutoriale (zresztą pochodzące od jego producenta), tak nie mogę znaleźć jakiegoś równie profesjonalnie zrobionego tutoriala do Unreala. Albo zwyczajnie nie umiem szukać. ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@KatpissNeverclean: GameMaker jest fajny, ale tak jak mówisz, 3D nie bardzo obsługuje (tylko rendering). Jeśli tylko hobbystycznie się w to bawisz, to jak najbardziej polecam Godota. Jeżeli chcesz kiedyś złapać pracę w branży, to poucz się Unity/Unreala.
@KatpissNeverclean: poka tą strzelankę, chciałbym zobaczyć jak wygląda gra zrobiona po tygodniu oglądania tutoriali na youtubie.
W sumie też jednym z moich życiowych simsowych inspiracji jest zrobienie jakiegoś guwnoerpega który bym osadził w jakimś uniwersum które bym sam wymyślił. Miałem nawet jakiś program do robienia gier tekstowych (twine albo jakoś tak) ale jak go instalowałem to byłem gimbusem i miałem lepsze rzeczy do roboty xD
@LoneRanger: wiesz, na początek chciałabym zrobić prostą grę taką jak linkuję powyżej, ale z prawdziwą grafiką, nie zaś prostymi kształtami i z przeciwnikami, którzy mieliby choć szczątkową (nie wiem, np. na poziomie duszków z pacmana) AI, tak żeby mogli polować na gracza. No i z levelowaniem, ulepszaniem broni, statku itd. Pierwsze gry nie powinny przecież nawet być trudne. No i mogłaby być albo 2D albo 3D.
@KatpissNeverclean: Unity, ani Unreal nie są darmowe. Tam jest inna polityka i wejście w zabawę jest darmowe, a później gdy chcesz zarabiać, to trochę się zmienia. 360 zeta za silnik na którym można zrobić komercyjną grę i szybko te koszta odrobić, to nie tak dużo.
@LazyInitializationException: Ale wiesz, że wiele indykowych hitów zostało zrobionych w game makerze? Wiesz, że w GM się pisze kod tak jak w każdym innym silniku? To że człowiek zainstaluje sobie Unreala, czy Unity nie spowoduje, że twoja gra z automatu będzie super, tym bardziej, że to są typowe silniki 3d i robienie w nich 2d wcale nie jest takie super wygodne.
@MrNobody333: masz rację - w Gamemakerze zrobiono np. Hotline Miami, Spelunky czy Undertale. Czy jednak da się w nim zrobić grę 3D?

No i gdybym chciała szukać pracy w gamedevie, to chyba nikt nie potrzebuje developera, który nie zna Unity lub Unreala. ( ͡° ʖ̯ ͡°)
@KatpissNeverclean:
Z Youtube to:
- Ryan Laley Games
- Virtus Learning Hub
Obaj mają całą masę tutoriali podzielonych na różne kategorie. Jedne dotyczą konkretnego ficzera, np. tworzenia UMG a inne skupiają się na tworzeniu gry z danego gatunku.

Na Unreal Academy też są tutoriale, ale raczej takie bardziej podstawowe.

Jeśli zajrzyj do Epic Launchera, to w sklepiku Unreala jest gotowy projekt właśnie takiej gierki jaką tworzysz, nazywa się "SillyGeo" - jest
@KatpissNeverclean:

Ogólnie to z poważnych kandydatów raczej rozważaj Unity/UE, bo większość branży w tym robi i z tego powodu najłatwiej ci będzie znaleźć tutki, assety, przykłady z tych środowisk. Osobiście siedzę już całkiem sporo w Unity i z tej perspektywy mogę ci podać plusy tego środowisko (ale Unreal jest równie dobry, więc nie mówię, żeby to rzeczywiście było Unity):
- Unity jest idealne do prototypowania, bardzo łatwo można zrobić szybki, działający
@KatpissNeverclean: Prawda jest taka, że osoby pracujące z Unity powiedzą ci, że Unity, a ci z UE, że Unreal ^^ Moim zdaniem Unreal jest fajniejszy do większych gier, 3xA czy do gier, gdzie stawiasz na zajebistą grafikę. Unity jest fajne do Indie i mniejszych rzeczy. No ale to nie znaczy, że w Unity nie zrobisz 3xA, a w Unreal gry Indie.

A jak u Ciebie z programowaniem? W czymś kodzisz?
@KatpissNeverclean: C# nie jest dużą zmianą przy przejściu z C++, szczególnie, że w Unity głównie pracujesz na API od samego Unity, więc w znacznej mierze sprowadza się to do znajomości bibliotek, a nie jakichś skomplikowanych zagadnień programistycznych.

Taka drobna ciekawostka, że w Unity też możesz trochę rzeczy zrobić z poziomu C++ - kompilujesz sobie backend (np. tylko do jakiegoś skomplikowanego algorytmu) jako DLL i możesz z tego korzystać w C#. No