Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 34/???

Dornier Do 28

Zaprojektowany pod koniec lat 50 XX wieku na podstawie wcześniejszego jednośilnikowego modelu Do 27. Podobnie jak poprzednik Do 28 jest górnopłatem, lecz posiada dwa nietypowo zamontowane silniki w gondolach znajdujących się na przodzie kadłuba, do których dołączone jest również podwozie. Podobnie do Do 27, Do 28 charakteryzuje się wysoką predkością przelotową, doskonałą sterownością przy niskich prędkościach jak również właściwościami STOL (short takeoff and landing/krótki start i lądowanie). Ze wględu na osiągi i właściwości wykorzystywany jest głównie przez służby wojskowe – Dornier Flugzeugbau GmbH otrzymało pomoc finansową od niemieckiego rządu do opracowania samolotu transportowego STOL mogącego pomieścic do 13 pasażerów. Do jego głównych zadań należy transport, komunikacja oraz rozpoznanie. Znalazł również nabywców wsród operatorów cywilnych. Oblatany 29 kwietnia 1959 roku i produkowany do 1974r. We wszystkich wersjach powstało łącznie ponad 150 egzemplarzy. Nazywany potocznie przez niemieckich pilotów ”koniem roboczym” ze względu na swoją niezawodność. Pozostaje w użyciu do dzisiaj zarówno w służbach wojskowych jak również jest wykorzystywany do lotów cywilnych m.in. do skoków spadochronowych.

Podstawowe dane techniczne (Do 28D-2)

Załoga: 1-2 + 12-13
Długość: 11.41m
Rozpiętość skrzydeł: 15.55m
Wysokość: 3.90m
Powierzchnia nośna: 29m^2
Masa własna (pusty): 2304kg
MTOW: 4015kg
Napęd: 2x Lycoming IGSO-540-A1E 380hp (280kW) – sześciocylindrowy bokser
Vmax: 325km/h | 175kts
Prędkość przelotowa: 241km/h | 130kts
Prędkość przeciągnięcia: 104km/h | 56kts
Pułap: 7680m | 25200ft
Zasięg: 2950km | 1590nmi
Prędkość wzoszenia: 5.3m/s

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #niemcy
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1669698026Ru3R6PnoiYVxfdUfhinWTf.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

  • 4
ale wynalazek, pierwszy raz widzę żeby silniki były przyczepione do kadłuba przed kabiną i skrzydłami. Też dziwną ale fajną konstrukcją jest hondajet.
  • Odpowiedz