Aktywne Wpisy
fujiyama +62
#programowanie #programista15k
Chyba czas zmienić zawód. Chciałem wybić dziury na okna w domu, który kupiłem.
Trzeba wziąć piłę, wyciąć w ścianie 6 dziur 2x1.5 metra, a wcześniej wstawić nadproże czyli kawałek betonu nad oknem i zacementować.
Przyszedł Pan, obejrzał, pomierzył po czym zadzwonił i powiedział, że za całość to on weźmie 36K bo tak mu wyszło z cennika z jakiegoś zasr$#go portalu dla budowlańców.
To za te max 5 dni roboty wyjdzie
Chyba czas zmienić zawód. Chciałem wybić dziury na okna w domu, który kupiłem.
Trzeba wziąć piłę, wyciąć w ścianie 6 dziur 2x1.5 metra, a wcześniej wstawić nadproże czyli kawałek betonu nad oknem i zacementować.
Przyszedł Pan, obejrzał, pomierzył po czym zadzwonił i powiedział, że za całość to on weźmie 36K bo tak mu wyszło z cennika z jakiegoś zasr$#go portalu dla budowlańców.
To za te max 5 dni roboty wyjdzie
rzzz +105
Badanie z końcówki 2023.
Ponad 80% rodaków nie ma nawet 50 tys. złotych. Najprawdopodobniej znakomita większość z nich nigdy nie widziała takich pieniędzy na koncie.
Nie przeszkadza im to brać hipotek na 700k na dwa pokoje. Bo to fair price jest.
Jakby mick napisał, to nie jest śmieszne...
#nieruchomosci
Ponad 80% rodaków nie ma nawet 50 tys. złotych. Najprawdopodobniej znakomita większość z nich nigdy nie widziała takich pieniędzy na koncie.
Nie przeszkadza im to brać hipotek na 700k na dwa pokoje. Bo to fair price jest.
Jakby mick napisał, to nie jest śmieszne...
#nieruchomosci
czyli
FSO Polonez 2500 Racing Stratopolonez
Lata 70. XX wieku były okresem, kiedy kraj rozwijał się gospodarczo, głównie za kredyty zagraniczne; w tamtym okresie Polska ludowa powoli motoryzowała się na masową skalę, głównie dzięki ̶s̶u̶b̶s̶t̶y̶t̶u̶t̶o̶w̶i̶ ̶s̶a̶m̶o̶c̶h̶o̶d̶u̶ [PF 126p]( https://www.wykop.pl/wpis/51745231/kaszlacy-substytut-samochodu-rodzinnego-czyli-pols/), czy też popularnemu [PF 125p]( https://www.wykop.pl/wpis/43153077/pierwsza-hybryda-borewicza-czyli-polski-fiat-125p-/); rzecz jasna, propaganda sukcesu działała prężnie i wpajała społeczeństwu jak to nie jest dobrze w PRLu – jak wiemy, nie było tak różowo ( ͡° ͜ʖ ͡°).
Jednym z przykładów były rajdy samochodowe i ogólnie sport samochodowy, w których uczestniczyły wyroby krajowej produkcji, to znaczy Syreny, czy też później Polskie Fiaty 125p i [Polonezy]( https://www.wykop.pl/wpis/44164045/my-name-is-borewicz-czyli-fso-polonez-1500-w-polow/). Jednym z najgłośniejszych wydarzeń było bicie rekordu średniej prędkości PF 125p na autostradzie pod Wrocławiem w 1973 roku; w wydarzeniu brali udział czołowi kierowcy, między innymi Sobiesław Zasada, Robert Mucha czy Andrzej Jaroszewicz, dyrektor Ośrodka Badawczo-Rozwojowego OBR FSO, prywatnie także syn ówczesnego premiera Piotra Jaroszewicza, określany też mianem „Czerwonego Barona”.
Jaroszewicz brał udział w Rajdzie Polskim w 1977 roku specjalnie zakupioną rok wcześniej Lancią Stratos; kierowca nie ukończył wyścigu, ponieważ wylądował samochodem na drzewie; karoseria rajdówki nadawała się do kasacji, jednak ocalał mocowany centralnie silnik V6 i całe tylne zawieszenie, oparte o kolumny MacPhersona i stabilizator poprzeczny.
Traf chciał iż wówczas w żerańskiej FSO wdrażano do produkcji Poloneza, którego produkcja ostatecznie ruszyła w 1978 roku. Podjęto decyzję o zamontowaniu silnika z Lancii wprost do jednego z pierwszych egzemplarzy pomyloneza. Jednostka z Ferrari Dino, bo stamtąd dokładnie pochodził silnik montowany w Stratosie, był sześciocylindrowym dwunastozaworowym silnikiem widlastym DOHC o mocy 280 KM, zasilanym trzema gaźnikami Webera, przenoszącym moc na koła tylne poprzez pięciobiegową skrzynię z Ferrari. Aby zamontować silnik usunięto podłogę z pomyloneza i wstawiono ramę z lancii – sam pojazd został odpowiednio przycięty i pospawany, aby odpowiednio dopasować nadwozie do szerszego podwozia; oprócz tego, aby zniwelować fatalny rozkład mas, zamontowano szerokie opony na włoskich felgach Campagnole z tyłu oraz chłodnicę od Stara z przodu auta. We wnętrzu zamontowano włoskie wskaźniki i kierownicę ATS w miejscu polonezowskich elementów; ponadto wstawiono klatkę bezpieczeństwa i kubełkowy fotel. Swoistą wisienką na torcie były dodatkowe wloty powietrza w miejscu trójkątnych okienek drzwi tylnych bocznych czy poszerzone błotniki.
Tak zmodyfikowanego pornoloneza nazwano Polonez 2500 Racing, chociaż bardziej znaną nazwą jest Stratopolonez. Początkowo Stratopolonez był barwy białej i posiadał przedni i tylny zderzak z produkowanego „Borewicza”, jednak z czasem auto uległo kilkukrotnemu przemalowaniu. Ostateczny wygląd i malowanie żółto-granatowe, które jest zachowane do dzisiaj, otrzymał w latach 80. kiedy jeździł nim Marian Bublewicz; on sam był ostatnim kierowcą Stratopoloneza, który w 1985 roku został przekazany warszawskiemu Muzeum Techniki.
Stratopolonez brał udział w wyścigach od 1978 do 1985 roku. Początkowo jeździł nim Andrzej Jaroszewicz, a później Adam Polak, Maciej Stawowiak oraz wspomniany Marian Bublewicz, mający opinię osoby, która najlepiej ujarzmiła samochód; w okresie jego startów Stratopolonez otrzymał wzmocnienia mocowania przedniej szyby, wzmocnienia progów oraz poszerzone błotniki. 2500 Racing miał opinię paliwożernego (spalanie wynosiło nawet 100l/100km!) nadsterownego i trudnego w opanowaniu wozu – dość powiedzieć iż podczas inauguracyjnego startu WSMP samochód wykonał kilka „bączków” – pomimo tego Jaroszewicz wygrał wyścig. Stratopolonez miał mieć opinię wozu „nie do pokonania” w rękach dobrego kierowcy.
Polonez 2500 Racing po trafieniu do Muzeum Techniki stał tam do 2000 roku, kiedy przeszedł konserwację, przeprowadzoną przez uczniów warszawskiego Technikum Samochodowego; po tym Stratopolonez wrócił do muzeum, gdzie znajduje się do dziś, poza sytuacjami kiedy jest pokazywany i używany w czasie imprez.
#autakrokieta #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #fso #polonez #rajdysamochodowe